Z fado do samego rana... / With fado till dawn...
[English below]
Niektórzy podczas pobytu Lizbonie udają się do pełnej klubów dzielnicy Bairro Alto, by tam do świtu tańczyć w modnych, głośnych lokalach. Ja także w tym mieście chodzę spać bardzo późno, ale nieco inaczej spędzam czas – słuchając fado. Jestem w Lizbonie na tyle rzadko, że jakoś szkoda mi czasu na spanie! Moja sobotnia noc była długa i intensywna, ale wiem, że nigdy jej nie zapomnę. Tyle doznań w ciągu kilku godzin, to nie może zdarzyć się nigdzie indziej.
Niektórzy podczas pobytu Lizbonie udają się do pełnej klubów dzielnicy Bairro Alto, by tam do świtu tańczyć w modnych, głośnych lokalach. Ja także w tym mieście chodzę spać bardzo późno, ale nieco inaczej spędzam czas – słuchając fado. Jestem w Lizbonie na tyle rzadko, że jakoś szkoda mi czasu na spanie! Moja sobotnia noc była długa i intensywna, ale wiem, że nigdy jej nie zapomnę. Tyle doznań w ciągu kilku godzin, to nie może zdarzyć się nigdzie indziej.
Znów wybrałam się na Rua dos Remédios, w tym roku postanowiłam
być monotematyczna. Bela Vinhos e Petiscos przywitało mnie
zamkniętymi drzwiami, a w Mesa de Frades turyści kończyli jeszcze
jeść drogie kolacje, postanowiłam więc zajrzeć do położonego
nieco niżej klubu – Tasca do Chico. To miejsce znane jest w
Lizbonie z autentycznego fado, często śpiewanego spontanicznie
przez przypadkowych gości. Ja jednak tym razem trafiłam na
absolutnie profesjonalną pieśniarkę – Anę Caixado.
Spodobał mi się jej ciepły i niski głos, ale interpretacje były
dość jednorodne. Zdecydowanie wolę bardziej emocjonalne wykonania,
choć słuchało się tego przyjemnie.
Nie wiem w czym jest problem, może zawsze trafiam do Tasca do Chico
w złe dni, ale nie rozumiem fenomenu tego miejsca i rzekomej
autentyczności. Kiedy byłam tam kilka lat temu, pieśniarze
śpiewali bardzo kiepsko i zupełnie nie umiałam tego fado poczuć.
Tym razem atmosfera była dość senna, gitarzyści sprawiali
wrażenie, jakby wcale nie chciało im się grać. Za to napiłam się
bardzo dobrego i intensywnego w smaku porto, co odrobinę
wynagrodziło muzyczne braki.
Chwilę po godzinie 23 udałam się do Mesa de Frades. Ten klub
działa na mnie jak magnes, nie potrafię tam nie wracać. Przychodzę
i czuję się jak w domu, momentalnie nawiązuję znajomości z
pieśniarzami, kelnerami, ochroną – wszyscy są niesamowicie
serdeczni i kontaktowi. W soboty w Mesa de Frades zawsze jest
tłoczno, więc trzeba wciskać się w jakąkolwiek malutką
przestrzeń przy barze lub próbować szukać miejsca na górze. Ja
jednak lubię ten tłok i gwar, a najbardziej lubię to, że w tym
klubie zawsze odkrywam i poznaję fantastycznych muzyków.
Ten wieczór należał do Matile Cid, pieśniarki, która
mignęła mi w tłumie już w piątek, ale nic nie zaśpiewała. W
sobotę była jedyną występującą, można więc powiedzieć, że
słuchałam jej tak długo, jakby był to pełnowymiarowy koncert.
I... mogłabym nawet słuchać jeszcze dłużej. Jest absolutnie
fascynująca, a jej mocnego, lekko zachrypniętego głosu chyba nie
da się pomylić z żadnym innym. Głos to oczywiście nie wszystko.
Jej interpretacje są cudownie zwariowane, spontaniczne, nie mam
wątpliwości, że wyśpiewuje dokładnie to, co czuje. Mimo tego
szaleństwa Matilde znajduje koncentrację na poszukiwanie
różnorodnych barw. Mam wrażenie, że wsłuchuje się uważnie w
swój głos i na każdym kroku stara się świadomie kształtować
poszczególne dźwięki. Zupełnie nie rozumiem, dlaczego taka
charakterystyczna pieśniarka nie jest wielką gwiazdą, ale może
jej czas dopiero przyjdzie wraz z pierwszą płytą, którą planuje
wydać w przyszłym roku.
Matilde na gitarze portugalskiej towarzyszył właściciel Mesa de
Frades – wspaniały Pedro de Castro. Zawsze z ogromną
przyjemnością słucham jego pełnej lekkości gry, uwielbiam
sposób, w jaki jak frazuje. Niewielu gitarzystów potrafi tak
dialogować z pieśniarzami, jak Pedro. Niewielu tak bawi się muzyką
i niewielu gra tak pięknym dźwiękiem, a ja cenię muzyków, którzy
wykazują taką wrażliwość na brzmienie.
Muzycy w Mesa de Frades. Fot. Dorota Cieślińska-Brodowska |
Tym razem mój wieczór w Mesa de Frades nie trwał bardzo długo. Zostałam zaproszona przez Pedro do jego drugiego klubu, do którego muzycy często przenoszą się po graniu w Mesa – do Associação do Fado Casto. Nigdy wcześniej tam nie byłam. Klub ten został otwarty mniej więcej w momencie, kiedy na wiele miesięcy zamknięto Mesa de Frades z powodu remontu. To właśnie tam znaleźli swoje miejsce „bezdomni” artyści Mesa de Frades. Jednak Associação funkcjonuje z powodzeniem do teraz, choć nie jest to typowy klub fado. Bardzo często odbywają się tam koncerty, podczas których fado łączone jest z innymi gatunkami muzycznymi – morną, bossa novą, ale także... np. operą! W Mesa de Frades przede wszystkim grane jest tradycyjne fado, a Associação to miejsce na międzygatunkowe brzmieniowe poszukiwania. Nie jest łatwo tam trafić, bo – co zabawne i zaskakujące – nigdzie na zewnątrz nie widać napisanej nazwy klubu!
Jak się okazało przyszłam na ewidentne afterparty i rzeczywiście
zjechała się cała ekipa z Mesa de Frades. Miałam nadzieję, że
coś nieoficjalnie pograją i pośpiewają, ale najwyraźniej byli
bardzo zmęczeni, bo dość szybko większość z nich uciekła, ale
nie wszyscy! Zamiast słuchania muzyki spędziłam dużo czasu na
rozmowach o fado. Cudownie było wymienić się spostrzeżeniami i
uwagami z Pedro de Castro – artystą, który na co dzień gra i
tworzy tę muzykę. I wydawałoby się, że koło 4 w nocy ten
wieczór już naprawdę powinien się skończyć, ale tak się nie
stało...
Na swoim facebooku napisałam kilka dni temu, że aby zachować dla
siebie trochę tej prawdziwej Lizbony, trzeba mieć swoje małe
tajemnice. Jak inaczej ocalić przed tłumem turystów to, co
autentyczne, pozbawione komercyjnego nalotu? Nad ranem znalazłam się
w miejscu, do którego żaden turysta nie dociera, gdzie czas się
zupełnie zatrzymał. Nie miałam pojęcia, że takie kluby w ogóle
istnieją. Bałam się, że Portugalczycy sami swoje fado nieco
skomercjalizowali, bo poczuli, że można z niego czerpać niemałe
zyski. Tak jednak na szczęście nie jest. Przecież nie przyśniło
mi się, że w sobotę nad ranem weszłam do niepozornego baru, w
którym kilka osób po prostu grało sobie fado. Ktoś był z gitarą,
ktoś śpiewał. Przyszli tam, żeby pomuzykować – nie
koncertować. Ktoś śpiewał kawałek fado, ale w połowie
przerywał, ktoś inny się dołączał albo dogrywał. Swoim głosem
zachwyciła mnie Raquel Sousa, nazwiska drugiej pieśniarki
nie zdołałam zapisać. Obie były utalentowane i cudownie
naturalne. Wokół kłębił się dym papierosów, lało się sporo
alkoholu i nikt nie przejmował się, że „teraz będziemy grali
fado”. Ono... jakoś przy okazji wychodziło.
Nigdy wcześniej nie miałam do czynienia z tak autentycznym fado. I
dlatego nie napiszę Wam, gdzie to było. Zachowam to przeżycie dla
siebie, a kto wie, może i Wy tam kiedyś traficie? A może
znajdziecie inne miejsce, które będzie tylko dla Was i nikomu poza
najbliższym przyjacielem o tym nie powiecie? Jeśli takie zakamarki
w Lizbonie można znaleźć, to znaczy, że trzeba (i naprawdę
warto) ich szukać. A ja dziękuję z całego serca Pedro de Castro
za to, że mi pokazał to inne oblicze fado i za wszystkie
artystyczne doznania tej nocy.
Julia Brodowska
Nad ranem... Fot. Dorota Cieślińska-Brodowska |
During
their stay in Lisbon, some people go to the district called Bairro
Alto, full of clubs, where they can dance in trendy, loud places
until dawn. In this city, I also stay up very late, but I spend my
time in a slightly different way – listening to fado. I am in
Lisbon too rarely to waste any time whatsoever sleeping! My Saturday
night was long and intense, but I know I will never forget it. So
many sensations in a few hours, it cannot happen anywhere else.
I
went to Rua dos Remédios again, this year I decided to spend my time
on a monothematic note. Bela Vinhos e Petiscos welcomed me with a
closed door and in Mesa de Frades some tourists were finishing their
expensive dinners, so I decided to take a look at a slightly lower
located club – Tasca
do Chico.
In Lisbon, this place is known for its authentic fado, often sung
spontaneously by random guests. This time, however, I found myself
listening to an absolutely professional singer – Ana
Caixado.
I liked her warm low voice, but the interpretations were quite
homogeneous. I definitely prefer more emotional performances,
although this one was also pleasant to listen to.
I
don't know where the problem lies, maybe I always come to Tasca do
Chico on bad days, but I don't understand the phenomenon of this
place and its ostensible authenticity. When I was there a few years
ago, the singers were performing very poorly and I couldn't feel it
at all. This time the atmosphere was quite sleepy, the guitarists
made an impression as if they didn't feel like playing at all. For
all that, I drank some good port with intense taste, which rewarded
the musical deficiencies to some small extent.
Shortly
after 11 p.m., I went to Mesa de Frades. This club has a magnetic
effect on me, I can't help but come back there over and over again.
And when I do, I feel at once completely at home. I immediately make
new acquaintances with singers, waiters, security – everyone is
incredibly hospitable and sociable. On Saturdays, Mesa de Frades is
always crowded, so you have to squeeze into a tiny little space
available at the bar or try to look for a seat on the second floor.
But I like the crowd and the bustle, and what I like most is that I
always discover and meet fantastic musicians in this club.
That
evening belonged to Matile
Cid,
a singer whom I had already spotted briefly in the crowd on Friday,
but she didn’t sing anything then. On Saturday, she was the only
performer, so I can say I had a chance of listening to an almost
full-length concert of hers. If possible... I could go on listening
even longer. She is absolutely fascinating, and her strong, slightly
hoarse voice probably cannot be confused with any other. Of course,
the voice is not everything. Her interpretations are wonderfully
crazy, spontaneous, I have no doubt that she sings exactly what she
feels. Despite this crazy nature of her performance, Matilde finds
enough focus to search for diversity within the range of musical
colours. I have the impression that she listens carefully to her own
voice and tries to consciously shape each and every individual sound.
I don't understand why such a characteristic singer is not a big
star, but maybe her time will come with her first album, which she
plans to release next year.
Matilde
was accompanied on the Portuguese guitar by the owner of Mesa de
Frades himself – the wonderful Pedro
de Castro.
It's always a great pleasure to listen to such lightness of
performance, I love the way he carries out his phrases. Few
guitarists can dialogue with singers like Pedro. Few play with the
music so much and few create such beautiful tones, and I appreciate
musicians who show such sensitivity to sound.
This
time my evening in Mesa de Frades did not last very long. I got
invited by Pedro to his second club to which musicians often relocate
after playing in Mesa – Associação
do Fado Casto.
I had never been there before. This club was opened at a time when
Mesa de Frades was closed for many months due to renovation. It was
there that the “homeless” artists of Mesa de Frades found their
place in the world. Since then, Associação has been functioning
successfully until now, although it is not a typical fado club.
Concerts are held there very often and then fado is combined with
other musical genres, namely: the morna, bossa nova, but also....
e.g. opera! In Mesa de Frades, traditional fado is played first of
all, and Associação is a place for inter-genre sound explorations.
It’s not easy to get there, because – what’s funny and
surprising – nowhere outside can you see the signboard of the club!
As
it turned out, I had come to an obvious afterparty and the whole team
from Mesa de Frades had actually gathered there together. I hoped
they would play and sing something unofficially, but apparently they
were very tired, because quite quickly most of them snuck out, not
everybody though! Instead of listening to music, I spent a lot of
time talking about fado. It was wonderful to exchange observations
and comments with Pedro de Castro – an artist who plays and creates
this music on a daily basis. And it would seem that around 4 a.m. the
evening should really have come to an end, but it didn't happen...
On
my Facebook, I wrote a few days ago that in order to keep some of the
real Lisbon for yourself, you have to have your own little secrets.
How else to protect what is authentic and devoid of commercial raid
against the crowds of tourists? In the morning, I found myself in a
place where no tourist arrives, where time has stopped completely. I
had no idea that such clubs exist at all. I was afraid that the
Portuguese had commercialised their fado themselves, because they
felt that it could be used to make considerable profit of it.
Fortunately, however, this is not the case. After all, I couldn't
have dreamt that on a Saturday morning I would venture into a modest
bar, where a few people simply played fado. Somebody was playing the
guitar, some other person was singing. They came there to indulge in
music – not to give concerts. At times, when one person started
singing a piece of fado, half-way through it, someone else would join
in or take over. Raquel
Sousa
simply delighted me with her voice. I failed to write down the second
singer's name. Both were talented and wonderfully natural. Cigarette
smoke was circulating around, a lot of alcohol was poured that night
and nobody worried that “now, it’s time to play fado.” As if...
it was happening sort of by the way.
I
had never had to do with such authentic fado. And that's why I won't
tell you where the club is situated. I will keep this experience for
myself and, who knows, maybe you will also chance upon this place one
day? Or maybe you will find another one, which will remain solely
yours and you will tell nobody about it but your closest friend? If
such hidden gems still lie in waiting to be discovered in Lisbon that
means one has to (and it's really worth doing it) look for them. And,
from the bottom of my heart, I would like to thank Pedro de Castro
for showing me a different face of fado and for all the artistic
experiences of that night.
[Translation / Tłumaczenie: Dominika Pieczka]
Zachwyty nad 'Tasca do Chico' dotyczą raczej innej miejscówki o tej samej nazwie, zlokalizowanej na Bairro Alto. Inny świat ;) Fajnie, że dotarłaś pod nr 8A i jeszcze dalej... Zazdroszczę i wspominam moje "małe tajemnice" ;) Lizbona - miasto cudów :)
OdpowiedzUsuńKAT
A właśnie nie - o tej Tasce na Rua dos Remedios też słyszałam dużo dobrego. Muszę kiedyś dotrzeć do tej drugiej, póki co kluby fado w Bairro Alto w ogóle słabo znam, a z pewnością jest tam w czym wybierać.
OdpowiedzUsuńTę na Alfamie omijam. Kilka lat temu szef próbował mi wmówić, że 23.30 to jeszcze pora kolacji. Stracił klienta na kolejne lata ;) Tam grał z ojcem młodziutki Flávio César Cardoso, dziś akompaniuje Carminho :)
UsuńKAT